بتن چیست ؟ همه چیز در مورد بتن، این ماده شگفت انگیز بتن پارس زاگرس

در این روش میلگرد را به همراه قلافی در قالب بتن قرار داده و بتن را به محل نصب منتقل می کنیم و پس از گیرش قلاف کابل را که از یک طرف کشیده می شود را از بتن خارج می کنیم. نوع رایج بتن مسلح استفاده از میلگرد است؛ ولی با استفاده از الیاف هایی خاص می توان بتن های مسلحی ایجاد نمود؛ البته این نوع از بتن به علت برخی موارد مانند قیمت تمام شده چندان مرسوم نیست. این نوع از بتن، به علت مسلح بودن قابلیت پذیرش نیرو های کششی بیشتری نسبت به بتن غیرمسلح دارد. پوزولان ها موادی هستند که به خودی خود خاصیت چسبانندگی ندارند ولی در واکنش با کلسیم هیدروکسید، خاصیت چسبانندگی پیدا می کنند و می توانند مقاومت نهایی بتن را به طور قابل توجهی بیافزایند. سیمان ماده ای چسبناک است که وظیفه برقراری اتصال بین مصالح مختلف سازه را بر عهده دارد.

بتن چیست؟

می‌ توان بتن بازیافتی را خُرد کرد و به عنوان سنگدانه خشک برای تهیه محصول جدید استفاده کرد. تا زمانی که فعالیت‌ های ساختمانی در جهان در جریان هستند، تقاضای مداوم برای استفاده از بتن وجود خواهد داشت. کاربرد این نوع سیمان در پروژه‌هایی که نیاز به تولید حرارت هیداسیون کم دارد، در بتن ریزی‌های حجیم می‌توان از این خاصیت سیمان نوع چهار کمک گرفت. گروه صنعتی بتن آرپوم مستقر در استان البرز یکی از تولید کنندگان عمده محصولات مواد شیمیایی ساختمان و افزودنی بتن مورد استفاده در سازه های بتنی و همچنین سازه های پیش ساخته می باشد.

این بتن در کار های ساده ساختمانی و همچنین روسازی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگدانه ها به دو دسته ریزدانه و درشت دانه تقسیم می شوند (برای جداسازی بتن بایستی از الک شماره 200 استفاده نمود) و در بتن از هر دو نوع ریز دانه و درشت استفاده می شود. سطح سازه های بتنی با گذر زمان با خسارت ناشی از خوردگی مواجه می شوند. منظور این نیست که بتن در برابر مواد خورنده مانند اسید ها از بین می رود اما این ا… از آنجا که مقدار سیمان از 350 کیلوگرم بیشتر می باشد لازم است اصلاحی بر روی آب انجام شود. برای اصلاح آب مقدار 6 کیلوگرم به آب اضافه می شود و مقدار آب 194 می شود.

هنگامی که محصول نهایی به درستی در میکسر مخلوط شد، حالا زمان ریختن بتن در قالب شروع می‌ شود. سپس ویبره کردن مخلوط بعد از ریختن به کاهش حباب‌ های هوا و ایجاد مخلوطی همگن کمک می‌ کند. سپس با اختراع بتن مسلح، کاربردهای استفاده از این ماده رو به فزونی رفت. امروزه استفاده از بتن بخش جدا ناپذیری از صنعت عمران و صنایع وابسته به آن است.

بتن چیست ؟ همه چیز در مورد بتن، این ماده شگفت انگیز بتن پارس زاگرس

اینکه در اصل بتن چه ماده‌ای است و چرا تا این اندازه مورد توجه اهالی ساخت و ساز قرار دارد، موضوعی است که ما در این مقاله به طور کامل دربارۀ آن صحبت می‌کنیم. 80% ترکیبات بتن را شن و ماسه تشکیل می‌دهد؛ 60% شن و 20 درصد ماسه و مابقی آن سیمان و آب. خمیر سیمان، یک ماده چسبنده است که سبب می‌شود ماسه و سنگدانه‌ها به یکدیگر بچسبند.

انواع افزودنی های شیمیایی بتن کدام هستند؟

دانه‌های سنگی یخ زده را بایستی پیش از مصرف گرم نمود تا قابل مصرف شوند. بتن سنگین دارای وزن مخصوص بزرگتری نسبت به بتن‌های ساخته شده با سنگدانه‌های معمولی مانند انواع بتن آماده می‌باشد. در طرح اختلاط بتن سنگین از دانه های فلزی همچون خرده های فولاد، چدن و سولفات باریم به جای شن و ماسه استفاده می گردد. افزودن فولاد به بتن، مقاومت کششی و دیگر خواص آن را به طرز فوق العاده ای افزایش می دهد. قیمت این نوع بتن در مقایسه با انواع دیگر بتن بالاتر می باشد.

به هر حال اگر دانه بندی ماسه به ویژه در مورد ذرات ریزتر از 6/0 میلیمتر درشت بود ممکن بود نتوانیم به دانه بندی مناسبی دست یابیم. باید گفت ماسه های موجود در ایران غالبا به دلیل شست شوی غلط و مکرر، ذرات ریز خود را از دست می دهند که با افزایش سهم ماسه نیز مشکل حل نخواهد شد. به هر حال از آنجا که حداکثر اندازه واقعی سنگدانه 25 میلی متر نمی باشد ممکن است در الک اول یعنی 19 میلیمتر تطابق خوبی حاصل نشود که منطقی است.

بتن مقاومت فشاری بالایی دارد، اما دارای مقاومت کششی پایینی است. به همین دلیل، معمولا با موادی که در برابر کشش مقاوم هستند، معمولا فولاد ضد زنگ، تقویت می شود. از آنجایی که برخی از سنگدانه های مورد استفاده در بتن سنگین کاملا شکننده هستند، بهتر است از مخلوط کردن بیش از حد بتن برای جلوگیری از شکستن سنگدانه ها خودداری شود. اما با خروج آب از بین ذرات سیمان و سنگدانه‌ها، فضاهایی که توسط آب پر شده بود خالی شده و ملات سفت می‌شود. ملات سخت شده در واقع یک سنگ محکم ولی متخلخل و نفوذ پذیر است.

علاوه بر تنظیم میزان آب یا پودر و در نتیجه با دستکاری نسبت wv/pv یا به کار بردن افزودنی ها، ترکیب پودر می تواند برای نفوذ و تاثیر بر رئولوزی خمیر تقسیم sepanta شود. حجم خمیر یکی از مهمترین عوامل کنترل در تعیین نسبت ترکیب SCC می باشد. همانند تعیین نسبت در بتن معمولی، وزن مخصوص برای تبدیل جرم به حجم مطلق به کار می رود. در این فصل، نسبت SCC از نقطه نظر خمیر و مصالح بررسی (مصالح دانه ریز و درشت که ترکیب شده اند) و بر تاثیر ویزگی تازه آنها تمرکز خواهد شد. ساخته شده با سنگدانه‌ها و سیمانهای معمولی تیپ یک تا پنج پرتلند و با وزن ویژهٔ ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب. وزن ویژهٔ بتن به دو گونه حقیقی (با کم کردن خلل و فرج آن) و ظاهری (حجم ظاهری آن) بررسی می‌شود و از این دید بتن را در سه دسته بتن معمولی، بتن سبک و بتن سنگین گروه‌بندی می‌کنند.

  • اگر میزان آب مصرفی کم باشد، به بخشی از سیمان آب نمی‌رسد و در نتیجه بدون واکنش باقی می‌ماند.
  • برای شن 45 درصد و ماسه 55 درصد مخلوط حاصله به ویژه در بخش های فوقانی کمی درشت به نظر می رسد.
  • سایر مواد افزودنی شامل مواردی هستند که باعث کاهش انقباض (شرینکیج) و آب انداختگی بتن می‌شوند.