انواع دوربین مداربسته و سیستم های آن (راهنمای جامع)

لنز دوربین کثیف است، طول کابلها بلند و دردسرساز است، زوم چند کانونی بهصورت اتوماتیک فوکوس نمیکند، رزولوشن دوربین پایین است، سیگنال وای فای پایین است، رزولوشن تصویر مانیتور پایین است، تصویر واضح نیست، تصویر دوربین بیش از حد روشنایی دارد، تصویر دوربین بیش از حد تاریک است، تصاویر زمان درستی نمایش نمیدهند، تصاویر صدایی ندارند، تصویری منتقل نمیشود، تصاویر ضبط نمیشوند، صفحات وب بهدرستی نمایش داده نمیشوند، سرعت پخش تصاویر کند است، تصویر در شب تار است، روی مانیتور لکههایی روشن دیده سایت hilook-cctv میشود و… انتخاب لنز به متغیر های فاصله، FOV، اندازه، سنسور تصویر دوربین و میزان روشنایی بستگی دارد. اکنون که با انواع دوربین مداربسته مخفی آشنا شدهاید کار انتخاب برای شما راحتتر خواهد بود. بنابراین این سیستم دوربین مداربسته، ایده آل برای محیطهای کاری است که نیاز به نظارت شبانهروزی دوربین مداربسته در محیطهای بیرونی با شرایط نوری متفاوت دارند.

این تکنولوژی جدیدترین تکنولوژی سیستمهای مداربسته HD میباشد که توسط شرکت داتیس در تولید دوربینهای مداربسته استفاده شده است. چرا که میتوان در مواقع لازم به سادگی آنها را از دید عموم مخفی و به طور نامحسوس (در چهار چوب قانون) بر امور نظارت نمود. دوربین مدار بسته که نام تجاری آن (CCTV) شناخته می شود ،به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، یکی از مهم ترین تجهیزات امنیتی محیط های سرپوشیده و باز محسوب می گردند. توجه داشته باشید که زاویه دید دوربین دام به راحتی برای افراد قابل تشخیص نیست، به همین دلیل سارقان حرفه ای به آسانی نمی توانند از زاویه دید دوربین فرار کنند.

یکی از معروفترین و محبوبترین برندهای انواع دوربین مدار بسته، دوربین Video park میباشد که دارای قابلیتهای هوشمند است. آنها غالباً بزرگ و عاری از هر گونه تلاش برای استتار شدن هستند. در این مقاله، علاوه بر آشنا شدن با انواع دوربین مداربسته مخفی، با قانون استفاده از آن و نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد نیز آشنا خواهید شد. دوربینهای پی تی زد، دوربینهایی هستند که قابلیت حرکت 360 درجه و زوم و فوکوس توسط اپراتور را دارند. زوم اپتیکال در دوربینها دارای یک حد نهایی است که بسته به تکنولوژی، امروزه زوم کردن تا 100 برابر نیز امکانپذیر شده است. طریقهی ساخت این دوربین به این شکل است که یک دوربین کوچک را درون یک محفظه قرار میدهند و روی محفظه را با یک آینهی محدب میپوشانند. تستر حرفه ای می تواند تصویر مشاهده شده روی تستر دوربین مدار بسته را چرخش دهد . BLC یا جبران کننده نور پس زمینه ( Backlight Compensation ) قابلیتی است که با توجه به معرفی WDR که نسخه پیشرفته و کامل تر BLC محسوب می شود دیگر استفاده چندانی ندارد اما لازم است که با نحوه کارکرد آن آشنا باشید.

دوربین مدار بسته بی سیم از انواع دوربین های مداربسته حرفه ای هستند که فقط برای کارکرد دوربین به برق نیاز دارند و فیلم های بی سیم را به ضبط کننده منتقل می کنند. فناوری دید در شب دوربین های مداربسته با داشتن LED هایی در اطراف لنز دوربین حاصل می شود. دوربین های دید در شب از LED مادون قرمز که در اطراف لنز این دوربینها نصب شده استفاده میکنند. در دوربین های قدیمی، نور IR به صورت یک ساختار دایره ای شکل که از ال ای دی های متعدد تابیده شده در اطراف لنز گرد آوری می شوند. آنها فقط زمانی ضبط می کنند که حرکت را تشخیص دهند و نصب آنها بسیار ساده است. تکنولوژی HD-SDI یکی از زیر شاخههای تکنولوژی SDI است که اولین بار در سال 1998 برای انتقال تصاویر با کیفیت HD و Full HD مورد استفاده قرار گرفت. دوربین های مداربسته یکی از اولین راهکارها برای تامین امنیت و پیشگیری از اعمال جرایم هستند. که سایز های متنوعی از مانیتور در آن ها دیده می شود . بسیاری از کاربران این دوربین ها را در درهای ورودی ، گیت ها یا مکان های دیگر نصب می کنند که در آن افراد وجود دوربین های نظارتی را پیش بینی نمی کنند.

دقت کنید که دستگاه دی وی آر DVR در انواع برندها در بازار موجود است ولی در این میان نوع کیفیت یا اصطلاحا رزولوشن Resolution که پشتیبانی می کند بسیار مهم است. از این رو می توان گفت اهمیت استفاده از انواع دوربین مداربسته بسیار زیاد است و نیاز اولیه هر مکانی برای تامین امنیت می باشد. دوربین های مدار بسته از لحاظ شکل ظاهری به انواع بولت (bullet)، دام (dome)، اسپیددام (speeddome) یا PTZ، فیش آی (fisheye) یا چشم ماهی، مینیاتوری یا مخفی و حرارتی (thermal) تقسیم میشوند، در ادامه هرکدام را به اختصار توضیح خواهیم داد. نصب دوربین مدار بسته آی پی برخلاف افکار عمومی و وجود شبکه های اینترنتی بسیار آسان است. تستر دوربین مدار بسته چیست و چه کاربردی در شبکه دوربین مدار بسته دارد ؟ همچنین جنس بدنه ی این نوع دوربین های مدار بسته در 2نوع پلاستیکی و فلزی میباشد که نوع فلزی دارای استاندارد IP66 (محافظت در مقابل ورود آب و گرد وغبار )است . قابلیت جاسازی دوربینهای مداربسته مخفی در مکانهای مختلف به دلیل اندازه کوچک آنها وجود دارد نمونهای از دوربینهای مخفی دوربینهای مینیاتوری هستند که بیشتر در موارد جاسوسی استفاده میشوند.

دوربین مداربسته روز و شب به دلیل امکان رصد مناسب در شب به این نام شناخته می شود. آیا دوربین مداربسته تصاویر و فیلم های واضح را ضبط و ارائه می کند؟ اما به لطف تکنولوژی و اینترنت، امکان نصب دوربین های مداربسته شبکه ای فراهم آمده است. وظیفه ضبط و مدیریت تصاویر ارسال شده از دوربین های تحت شبکه را دستگاه NVR (Network Video Recorder ) انجام میدهد. یکی از مجهز ترین انواع دوربین مدار بسته ، دوربین مداربسته روز و شب از مجهزترین و مدرنترین دوربین های مدار بسته به حساب می آید. این نوع چیپ ها در دوربین های موبایل مورد استفاده قرار می گرفت.

و همین عدم اطمینان، یک نقطه قوت بزرگ در طراحی این نوع دوربین است. در دوربینهای مداربسته آنالوگ خروجی دریافت شده توسط حسگر به یک تقویت کننده فرستاده شده و به طور مستقیم به خروجی فرستاده میشود. نحوه ذخیر کردن دادهها نیز ابتدا به این صورت بود که مستقیما در یک ضبط کننده فیلم که قادر به ضبط سیگنالهای آنالوگ بود، تصاویر را ضبط میکردند. خرید اینترنتی تستر دوربین مداربسته: این تستر دارای یک صفحه مانیتوری از نوع TFT است و که سایز آن ۴ اینچ است . اگر تصمیم دارید که از زاویه به خصوصی تصویربرداری کنید و نیازی به چرخش دوربین نمی بینید، دوربین های بولت گزینه ی مناسبی برای خرید دوربین مدار بسته شما محسوب می شوند. آنها عمدتا برای فعالیتهای نظارتی استفاده می شوند اگرچه گاهی اوقات برای اهداف تجاری نیز استفاده می شوند. این دوربینها مورد استفاده افرادی قرار میگیرند که نمیخواهند، دوربین نصب شده آنها توسط دیگران دیده شود.

یکی از انواع دوربین مدار بسته که میتوان به آن اشاره کرد، دوربین مدار بسته آنالوگ میباشد. دوربین مداربسته Pin Holeیکی از انواع دوربین مدار بسته مخفی یا مینیاتوری است. چه نوع کیفیتی از تصویر در پروژه نصب دوربین مدار بسته مد نظر شماست؟ به طور مثال اگر در پروژهای دو عدد دوربین AHD و یک عدد دوربین CVI,TVI از قبل موجود باشد شما به راحتی میتوانید تصاویر این دوربینها را به طور همزمان بر روی دستگاه UVR برایتون خود داشته باشید و همینطور بلعکس اگر در پروژهای از یک تکنولوژی خاص استفاده شده است، شما میتوانید خروجی دوربین UVC برایتون خود را با دستگاه موجود در آن پروژه هماهنگ نموده و دوربین UVC خود را استفاده نمایید. استاندارد اروپایی EN 62262 که معادل استاندارد بین المللی IEC 62262 می باشد، شامل دستورالعمل های تست ضربه بر روی دوربین مدار بسته هستند.

دوربین مداربسته وایرلس همانطور که از نام آن پیداست به دوربین هایی که از طریق بی سیم به سرور مرکزی خود وصل می شوند گفته می شود. این که سیستم نظارت تصویری ما از چه نرم افزارهایی برای عملکرد خود استفاده میکند و در مقابل چه توانمندیهایی را به سیستم نظارت تصویری ما اضافه میکند میتواند برای کاربر مهم و در هزینه یک سیستم دوربین مدار بسته موثر است. نرم افزار داخلی دوربین یکی دیگر از عوامل در هزینه یک سیستم امنیتی است. قیمت های این دسته از دوربین ها متفاوت می باشد ، در فروشگاه اینترنتی اسمارت سکرت ، برخی از محصولات در کیفیت های مختلف موجود می باشد ، به عنوان مثال پریز دوربین دار یک محصول متغیر می باشد ، این محصول دارای دو کیفیت متفاوت ، و دارای رنگ های متفاوت و سفارشی می باشد. کار NVR هم دقیقا عین DVR برای ضبط تصاویر دوربین های مدار بسته می باشد. ظاهر ظریف آنها به آنها کمک میکند تا با هم ترکیب شوند.

حتی در صورت مه، گرد و غبار یا دود نیز تصاویر واضحی ضبط میکند. در صورت وقوع چنین اتفاقاتی، دوربین، این وقایع را ثبت و ضبط میکند و در آینده میتوانند در جهت حراست از اموال و امنیت مالکان، کاربردی باشند. لازم به ذکر است که خرید دزدگیر اماکن در جلوگیری از وقوع جرم و حفظ امنیت شرکت ها و سایر مکان های حساس مانند فروشگاه ها تاثیر فوق العاده ای دارد. دوربین های تحت شبکه برای زمانی که دور از محیطِ مورد نظر هستید و نیاز به چک کردن محیط دارید ایدهآل است. در دوربینهای مداربسته تحت شبکه انتقال تصاویر و ویدیوها از طریق اینترنت با پهنای باند کنترل میشود. یکی از دوربینهای مدار بستهای که به شکل مخفی استفاده میشوند و استفاده از آنها بسیار راحت است، دوربینهای مخفی دتکتوری هستند که در ظاهر شبیه به دتکتورهای اعلام حریق، سرقت و … دوربین مدار بسته دام Dome : دوربین های مدار بسته سقفی هستند که شبیه نیم دایره بوده و بسیار پر کاربرد هستند که قابلیت دید شب IR هم دارند. این دوربینها طوری طراحی شدهاند که هم میتوان آنها را در محیطهای بسته مورد استفاده قرار داد و هم در محیطهای باز. در دوربینهای IP اطلاعات دیجیتال به صورت موازی از طریق چندین رشته سیم به هم تابیده انتقال پیدا میکنند، در سیستم HDSDI هم اطلاعات به صورت دیجیتال انتقال مییابند اما این انتقال به صورت سری انجام میشود و در نتیجه میتوان از کابل کواکسیال نیز برای انتقال اطلاعات استفاده کرد.

از این رو به راحتی قابلیت پایش ۳۶۰ درجهای دارند. برخورداری از قابلیت فوکوس اتوماتیک و قیمت زیاد، سایر ویژگی های این نوع از لنزها را در بر می گیرد. به همین دلیل این دوربین مداربسته را دوربین فروسرخ نیز می شناسند. و به همین دلیل در صنایع تاسیساتی و تدارکاتی محبوب شدهاند. استفاده از دوربینهای مداربستهی عادی اکنون بخشی از زندگی روزمرهی بسیاری از افراد در فروشگاهها، ادارات بزرگ و مجتمعهای گوناگون به شمار میرود. زوم دیجیتال و اپتیکال از دیگر قابلیت های دوربین اسپید دام به شمار می رود. مثلا هزینه نصب داکت کشی از حداقل 4500 تومان تا 6000 تومان با توجه به PVC 3.5 یا 9 سانتی به ازای هر متر می باشد. در سایت های سازندگان دوربین قسمتی به عنوان Support یا Download قرار دارد که می توانید نرم افزار های بروز را از آنجا دانلود کنید.

کیفیت تصویر آن از چیپ Sony پایینتر و نسبت به چیپ های OV بالاتر می باشد. به کلیه دوربینهایی که از نور مادون قرمز برای تشخیص تصاویر استفاده میکنند دوربین های اینفرارد یا دوربین ir گفته میشود. بر اساس کاربرد، نوع اتصال و ظاهر، میتوان انواع دوربینهای مداربستهی مخفی را به 6 دستهی اصلی تقسیم کرد که در ادامه اسامی تمام آنها را به همراه مشخصات کاملشان مشاهده خواهید کرد. با بررسی ویژگی ها و مشخصات هر کدام از این محصولات متناسب با محل نصب دوربین می توان یک محصول کاربردی را انتخاب کرد. کیفیت تصاویر با واحد پیکسل عنوان می شود و کیفیت تصویر 2 یا 3 مگا پیکسلی دراین نوع دوربین مداربسته، تصاویری با کیفیت بسیار بالا را ارائه می دهد. دوربین مداربسته امنیتی به دو دسته ثابت یا فیکس و PTZ تقسیم می شوند . دوربین ها به راحتی با یک براکت نصب می شوند و بسته به نیازهای برنامه در نظر گرفته شده آن دارای لنزهای ثابت یا واریفوکال هستند. چرا این دوربین ها توانایی تبدیل به یک سیستم مدار بسته را دارند؟ ممکن است شما بخواهید دوربین مدار بسته برای فضای کاری یا منزل خود تهیه کنید ولی با انواع آن و کاربرد هر کدام آشنا نباشید و در واقع ندانید کدام نوع برای نیاز شما مفید است.