آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه IP

دوربین دید در شب توسط LED های مادون قرمز در طول شب، نور مناسب برای تصویر برداری را در اختیار خواهد داشت. می توانید از دوربین های اقتصادی AHD استفاده نمایید و برای محیطی که در معرض تابش های نور از جهات مختلف می باشد از دوربین های مداربسته HD استفاده نمایید. ساختار سیستمی این دوربین ها بدین گونه است که اگر قصد داشته باشید به صورت آنلاین و از طریق اینترنت محل مورد نظر خود را مشاهده کنید، می توانید با تنظیم آدرس IP بر روی آنها، از طریق شبکه یا اینترنت، به صورت آنلاین تصاویر ارسال شده از دوربین های مداربسته را دریافت کرده و مشاهده نمایید. سپس آنرا بر روی سیستم DVR دِکد میکنند. این نوع از دوربین های مداربسته روی بستر کابل های کواکسیال سوار می شوند. توجه داشته باشید که انتخاب نوع آنالوگ و یا دیجیتال دوربین مداربسته، می تواند در سایر تجهیزات مورد نیاز سیستم نظارت تصویر، تاثیر قابل توجهی بگذارد.

همیشه این نکته را در نظر بگیرید که دوربین مداربسته ای که در حیاط ساختمان نصب می شود باید با دوربینی که در راهرو نصب می شود متفاوت باشد و همین طور با دوربینی که داخل کوچه نصب می شود. برای اینکه مشخص شود یک دوربین مدار بسته این توانایی را دارد یا خیر، یک سری آزمون مطابق با استاندارد های جهانی بر روی آن ها انجام می شود. بحث دوربین های مداربسته تحت شبکه همسان با بحث بر سر شبکه های کامپیوتری بسیار گسترده و پیچیده است. در این مقاله منظور از بستر دوربین های مداربسته، نوع کابل برای اتصال اجزا در سیستم دوربین مداربسته است مثلا می توانیم از بستر کابل های کواکسیال استفاده کنیم یا کابل های شبکه. به همین دلیل امنیت این نوع از دوربین ها بسیار بالا بوده و امکان مدیریت فایل ها در آن وجود خواهد داشت. در حال حاضر در ایران برند هایک ویژن به دلیل تکنولوژی بالا و قیمت ارزان تر و همچنین خدمات رایگان نرم افزاری و پشتیبانی نسبت به سایر برندها پیشی گرفته است. دوربین های مداربسته ahd نسل جدید تر دوربین های آنالوگ هستند. البته در سال های گذشته تکنولوژی های جدید تر هنوز وارد بازار نشده بودند و استفاده از دوربین های مداربسته آنالوگ نوعی اجبار به حساب می رفت.

در سال های اخیر بستری جدیدی نیز به بازار معرفی شده که دوربین ها تحت پروتکل وای فای تصاویر را به مقصد ارسال می کنند و برای این اتصال نیاز به کابل نیست از این رو به این دوربین ها دوربین های بی سیم می گویند. در صورتی که تعداد دوربین های مداربسته شما زیاد نباشد و برای محیط های داخل ساختمان قصد خرید یک یا دو عدد دوربین مداربسته را دارید می توانید از دوربین های وای فای استفاده نمایید. بطور کلی برای خرید دوربین مداربسته باید چند فاکتور مهم را مورد بررسی قرار دهید چرا که دوربین مداربسته یک سیستم نظارت تصویری است که در این سیستم به جز دوربین مداربسته اجزای دیگری نیز وجود دارد (مثل هارد، دستگاه ضبط کننده و… ) شما برای داشتن یک سیستم نظارت تصویری کارامد باید برای خرید هز جز انتخاب خوبی داشته باشید چرا که در نهایت کیفیت تصویر خروجی دوربین های مداربسته برابر است با کیفیت پایین ترین جزء سیستم. در واقع پیشنهاد می شود اگر پروژه دوربین مداربسته شما بزرگ نیست (بطور مثال زیر 12 عدد دوربین مداربسته می باشد) از بستر کابل های کواکسیال و از دوربین های مداربسته ahd و hd استفاده کنید. پیشنهاد می شود این ویدیو های آموزشی را تا انتها مشاهد کنید و نکات مهم آن را به خاطر بسپارید یا هم در گوشه ای یاداشت نمایید.

یکی از مهم ترین نکات در خرید دوربین مداربسته، قیمت این محصولات است. از آن جمله می توان به یکی از آخرین پیشرفت های شبکه یعنی Power Over Ethernet یا به اختصار POE اشاره کرد که این قابلیت دوربین های مداربسته IP را نیز شامل شده است. سیستمهای بهبوددهنده تصویر: در دوربینهای مداربسته قابلیتهایی گنجانده شده که بتوانند بهترین تصویر را در شرایط گوناگون ارائه کنند. از جمله مواردی که توسط کمپانی داهوا تولید و عرضه میشود میتوان به دوربین مداربسته، دستگاههای ضبط تصاویر XVR و NVR، سیستمهای خانه هوشمند، اکسس کنترلها و دزدگیرها و همینطور سیستمهای قفل هوشمند اشاره کرد. برای سیستمهای ترافیکی، حراست، و کنترل ورودی خروجیها مناسب میباشند. در ادامه مقاله بررسی مهم ترین فاکتور های خرید دوربین مداربسته با ما همراه باشید تا دریابید کدام بستر انتقال تصویر برای پروژه شما مناسب تر است. از مهم ترین مزایای بستر کابل های کواکسیال می توان به قیمت اقتصادی تر این کابل ها نسبت به کابل های شبکه نام برد.

این نوع دوربین های مداربسته نسل قدیم سیستم های امنیتی می باشند و امروزه خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند حتی در بازار نیز به راحتی پیدا سایت hilook-cctv نمی شوند. علاوه بر این دوربین های مداربسته ای که روی این بستر قرار می گیرند از دوربین های مداربسته ip که روی بستر کابل های شبکه قرار می گیرند، ارزان تر هستند. همچنین دوربینی که زنده تر بودن فریم ها را با خود داشته باشد و بخواهد تصاویر بهتری را تولید کند به نسبت دوربین های دیگر گرانتر است. این دوربین ها اینترنت خود را به وسیله دستگاه وایفای دریافت می کنند. اگر برای کنترل مغازه و فروشگاه کوچک خود نیاز به دوربین مداربسته دارید این دوربین می تواند مشکل شما را حل کند. و روی همان بستر کابل های کواکسیال نصب می شوند ولی مشکل رزولوشن تصویر و کیفیت پایین دوربین های آنالوگ را تا حدود زیادی حل کرده اند. همچنین این نکته مهم است که دستگاه ضبط کننده تصاویر را با چه کیفیتی ذخیره می کند در اکثر موارد دستگاه ها تصاویر را با کیفیتی پایین تر از کیفیت واقعی ذخیره می کنند. برای خرید این نوع دوربین های مداربسته باید دقت زیادی به خرج داد چراکه بازار پر است از کالا های بی کیفیت با دوام و طول عمر پایین.

زمانی که شما برای مرور اتفاق مهمی به تصاویر ضبط شده دوربین های مداربسته رجوع می کنید احتمالا حاضرید مبلغ خیلی بالایی پرداخت کنید تا تصویر مناسبی از صحنه مورد نظر، ضبط شده باشد. برای استعلام قیمتدوربین های مداربسته AHD مونتاژ داخل به لینک داده شده رجوع کنید. پیشنهاد می شود در محیطی که ماشین تردد دارد از دوربین های مداربسته HD که مجهز به سیستم WDR می باشد استفاده نمایید (با توجه با اینکه ویژگی WDR در دوربین های مداربسته مشخصه مهمی می باشد پیشنهاد می شود از طریق لینک ارائه شده درباره این تکنولوژی مطالعه نمایید) . ولی برای خرید محصولات مونتاژ داخل باید از برند قابل اعتمادی خریداری نمایید. همکاران زیادی هارد دیسک های سیگیت را نیز پیشنهاد می کنند ولی به شخصه هنوز استفاده نکرده ام، چونکه هارد دیسک های نام برده، تمام انتظارات را براورده کرده اند. برای داشتن یک سیستم کامل به اقلام دیگری نیز نیاز داریم که مهم ترین آنها دستگاه ضبط کننده دیجیتال یا dvr هست و در کنار dvr به یک هارد دیسک خوب که بتواند تمام فریم های تصویر را با کیفیت اصلی ذخیره کند، نیاز داریم.

دوربین های مدار بسته صنعتی دارای ساختار ویژه ای هستند و به گونه ای طراحی می شوند که امکان قرار دادن و نصب آنها در فضاهایی که امکان حضور انسان وجود ندارد، فراهم باشد. اولین دوربین مدار بسته تحت شبکه در سال 1996 توسط شرکت اکسیس طراحی شد و در ابتدای ساخت آن، امکان تصویربرداری و ارسال تصاویر به صورت همزمان وجود نداشت در فاصله های زمانی 17 ثانیه ای تصاویری که ثبت شده بود از طریق بستر اینترنت ارسال می گشت. همکاران ما در بخش فروش دوربین مداربسته دی سی ای کالا می توانند در مورد شرایط خرید و قیمت دوربین مداربسته بی سیم به شما بهترین راهنمایی را ارائه کنند. در این سیستمها، انواع دوربین گردان PTZ و انواع دوربین زوم دار وریفوکال دستی و موتورایز اتوفوکوس قابل کنترل توسط نرم افزارهای کنترلی و انواع کیبورد دوربین مداربسته، بیشترین کاربرد را دارند. چونکه تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته، در دستگاه DVR پردازش، و نمایش داده می شود. پس از روشن شدن موارد ذکر شده باید رزولوشن دستگاه ضبط کننده را مشخص کنید همیشه رزولوشن دستگاه ضبط کننده باید مساوی یا بالاتر از رزولوشن دوربین مداربسته باشد تا بتواند تصاویر ارسالی از دوربین ها را نمایش دهد. POE برق را در بستر شبکه می فرستد و از کابل برق جداگانه فاکتور می گیرد.

به بیان بهتر می توان هر برنامه ای را در این تستر نصب و راه اندازی نمود . از دوربین متحرک ای وی تک می توان برای پوشش فضاهای بیرونی با شعاع دید بالاتر استفاده کرد ، پارکینگ های روباز ، حیاط ها ، فرودگاه ها ، مراکز خرید و موقعیت های شبیه به آن توسط دوربین اسپید دام بخوبی پوشش داده می شود . پس به ادارات، سازمان ها، کارگاه های تولیدی بزرگ، کارخانه جات، ارگان های دولتی و هر پروژه ای که تعداد دوربین های زیاد باشد و یا در آینده نیاز به ارتقای سیستم باشد پیشنهاد می شود در همان ابتدای کار دوربین های مداربسته روی بستر شبکه اجرا و پیاده سازی شود. قطعا با انتخاب یک دستگاه ارزان قیمت بدون بررسی باید منتظر مشکلاتی که در آینده بروز خواهد کرد باشیم. حسن بزرگی که این نوع دوربین های مداربسته داشتند قیمت ارزان و اقتصادی آنها بود ولی از از لحاظ کیفیت، از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند و بیشتر برای محیط هایی کاربرد داشتند که از حساسیت بالایی برخوردار نبودند. دوربین های مداربسته HD عموما با تو تکنولوژی HDCVI و HDTVI در بازار به فروش می رسند و در صورتی که این محصولات از نوع وارداتی باشند هزینه خرید آنها بالاتر از محصولات مشابه مونتاژ داخل می باشد.

انتخاب دستگاه مرکزی یا همان DVR از اهمیت بالاتری نسبت به انتخاب خود دوربین مداربسته برخوردار است. شما در سایت سایت آیس پلاس می توانید مشخصات و قیمت این دوربین ها را به تفکیک ببینید، تا خیلی راحت بتوانید دوربین مداربسته مورد نیاز خود را انتخاب کنید. اما ارتباط شبکه با دوربین های IP مداربسته هر پیشرفت مرتبط با شبکه را نیز بر دوربین های مداربسته لحاظ می کند. ضمن این که ارتباط بی سیم دیجیتال و تحت شبکه بدون افت کیفیت تصویر و صداست و امواج نویز بر کیفیت تصویر بی تاثیر است. حال آن که در بسیاری از مواقع در دوربین های مداربسته شبکه می توان از ارتباط کاملا بی سیم استفاده کرد.

و دوربین های مداربسته HDTVI مختص دوربین های هایک ویژن است که وارداتی می باشند. دوربین مدار بسته HDsdi : دوربین های با تکنولوژی HDsdi قبل از دوربین های مدار بسته HDtvi و HDcvi به بازار آمدند ولی بدلیل اینکه کیفیت و کارایی این انواع جدید بهتر است زیاد استفاده نمی شوند. اولین دوربین مدار بسته در سال ۱۹۴۲ توسط ارتش آلمان نازی برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک V2 در ایستگاه پرتاب این موشک نصب شد. ویژگی اصلی دوربین های باکس، امکان نصب لنز خارجی بر روی آنهاست. همچنین این دوربین ها مجهز به یک لنز متغیر موتور دار می باشند که قابلیت دوربین زوم و فوکوس اتوماتیک را دارد. Internet Protocol Camera یا دوربین تحت شبکه که به اختصار به آن دوربین های IP گفته می شود ارسال و دریافت تصاویر را از طریق بستر شبکه انجام می دهد و انتقال اطلاعات از طریق کابل صورت نمی پذیرد. زمانی که شما تصمیم به خرید دوربین مداربسته می گیرید باید قبل از خرید بدانید مناسب ترین بستر برای شرایط محیط شما چه نوع بستری است. این نوع دوربین AV دار است، منظور از AV دار این است که دوربین به صورت زنده روی مانیتور میتواند تصویر را پخش کند.

دی وی آر (ضبط کننده فیلم دیجیتال) تصاویر را از دوربین های آنالوگ ضبط می کند ، در حالی که ان وی آر (ضبط کننده فیلم ویدیویی شبکه) تصاویر را از دوربین های IP ضبط می کند. در واقع ضمن چک کردن محل، می توانید صدای محیط را نیز بشنوید، دوربین را حرکت دهید یا با میکروفون صدای خود را پخش کنید. امروزه استفاده از این دوربین ها با گستردگی زیادی مواجه شده است و سازمان ها و ارگان های مختلف به منظور نظارت بر عملکرد کارکنان خود اقدام به نصب این دوربین ها می نمایند. ۳٫ هارد دیسک(HDD) که وظیفه ثبت و ضبط تصاویر را بر روی خود دارد که با توجه به نیاز مدت زمان ضبط تصاویر انتخاب می کنیم. سیستم های مداربسته، بسته به نوع كاركرد های خود به تجهیزات متنوعی نیاز دارند كه براساس نوع عملیات نظارتی كه قرار است انجام شود تغییر میكنند. همانطور که میدانید در اماکن پر رفت آمدی مثل مراکز خرید و فرودگاه ها، این نوع دوربین ها کاربرد بسیار زیادی دارد. خیلی ها این وسط از انواع دیگری از دوربین های مداربسته نیز نام می برند ولی با توجه به اینکه ما فقط قصد داریم اطلاعات مفید و در کل یک مشاوره کاربردی در امر خرید دوربین مداربسته ارائه دهیم، خیلی از این مطالب حاشیه ای رو فیلتر می کنیم.

دوربین های مداربسته با تکنولوژی HD از نوع وارداتی تصاویری با فرمت AHD ارائه می دهند که گاها در بعضی از برند های مطرح مثل داهوا و هایک ویژن با فرمت HD-TVI و HD-CVI نیز تصویر ارائه می دهند. همانطور که در این مقاله مطرح شد دوربینهای یونی آرک قابلیتهای متفاوتی دارند، برخی از این قابلیتها عبارتند از: قابلیت فشرده سازی، مه زدایی خودکار، داشتن منوی تنظیمات، پوشش حریم خصوصی، تشخیص حرکت، کنترل نور در مقابل و پشت سوژه و… حتی با نصب دوربین مداربسته در شرایط کم نور نیز می توانید تصاویر را با کیفیت نسبتا خوبی داشته باشید.